Sehat, Segar dan Awet Muda Dengan Buah

Untuk mendapatkan tubuh sihat, bugar, dan awet muda, perlu upaya sejak awal, terutama dari pengambilan pemakanan yang salah satunya dari buah-buahan dan sayur-sayuran. Ungkapan ini sudah kerap terdengar, tapi apa saja khasiatnya dan kenapa harus mengambil buah-buahan dan sayur?

Sumber image: www.gardenportal.ru
Buah-buahan dan sayur pada dasarnya mengandung tujuh antioksidan dengan berbagai khasiat yang baik untuk tubuh. Dengan rutin mengonsumsinya, badan terjaga agar tetap prima. Bonusnya, anda boleh menunda penuaan. Tujuh antioksidan itu di antaranya sebagai berikut:

  1. Beta-karotena

    Fungsinya untuk mengurangkan risiko pelbagai penyakit kanser seperti kanser paru, perut, pundi kencing, usus besar, dan prostat. Boleh diperolehi dari lobak merah, ubi jalar, bayam, tembikai atau blewah, sayur-sayuran hijau, buah-buahan, dan sayur-sayuran berwarna jingga lain. 

  2. Vitamin C

    Untuk menghalang pengeluaran zat kanser yang disebabkan oleh radikal bebas. Boleh diperolehi dari oren dan jus buah, lada merah dan hijau, kubis mentah, buah-buah beri seperti strawberi atau bluberi, buah kiwi, dan sayur hijau. 

  3. Vitamin E

    Untuk melindungi dari penyakit jantung dan kanser, serta melindungi rangkaian dari proses penuaan. Boleh diperolehi dari kacang-kacangan, biji-bijian, minyak sayur, dan minyak ikan. 

  4. Selenium

    Untuk memberi kemungkinan perlindungan melawan kanser. Boleh diperolehi dari ayam, seafood, kuning telur, bijirin gandum, biji bunga matahari, dan susu. 

  5. Tembaga

    Boleh diperolehi dari biji-bijian gandum, kerang, telur, kacang almon, sayur-sayuran hijau, dan kacang. 

  6. Seng (zinc)

    Boleh diperolehi dari protein hewani, kerang, cendawan, bijirin gandum, dan ragi. 

  7. Makan

    Sumber makanan terbaik adalah dari bijirin gandum, kuning telur, kacang polong, kacang kering, serta sayur-sayuran hijau.


Sumber: KOMPAS.com
Enhanced by Zemanta
Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Post a Comment