5 Kebiasaan Yang Membuatkan Anda Langsing

Pilih makanan yang sihat
Mempunyai bentuk tubuh yang diidamkan tidak semudah membalikkan telapak tangan. Diperlukan niat serta usaha keras untuk mendapatkannya. Kemudian, setelah mendapatkannya pun diperlukan usaha untuk mempertahankannya.

Walaupun tidak mudah, bentuk tubuh sesuai sebenarnya boleh diperolehi dan dipertahankan dengan menjalani kebiasaan- kebiasaan kecil namun bermakna berikut ini:

1. Aktif bergerak

Kajian menunjukkan, orang yang banyak bergerak membakar 350 kalori lebih banyak berbanding orang yang kurang bergerak. Jumlah tersebut sama dengan berjalan selama 60 minit atau sekitar 6.4 kilometer. Banyak bergerak tidak perlu dengan bersenam, namun melakukan aktiviti seperti menelefon sambil berdiri, bangkit dari duduk setiap satu jam, sering berjalan ke meja rakan kerja, hingga memilih naik tangga daripada elevator. Banyak bergerak juga akan menjauhkan anda dari panyakit seperti diabetes jenis 2, kanser, atau penyakit jantung.

2. Makan tanpa distraksi

Multitasking makan merupakan salah satu musuh utama memiliki bentuk tubuh ideal. Sebabnya saat tidak fokus terhadap makanan yang dimakan otak tidak akan menerima isyarat " kenyang " dari perut. Inilah yang membuat keinginan makan tetap ada meskipun sebenarnya tubuh sudah cukup mendapatkan pengambilan kalori. Kerana itu, biasakan untuk makan tanpa melakukan kegiatan apapun, seperti menonton TV atau bekerja .

3. Merancang yang dimakan

Kebiasaan menghitung pengambilan kalori dari makanan yang akan dimakan secara langsung akan memberi kesan kepada berat badan. Alasannya, dengan mengira, kita akan dapat menyeimbangkan kalori yang masuk dan kalori yang keluar. Itulah mengapa orang yang terbiasa mengira kalori cenderung lebih langsing. Misalnya, anda merancang untuk makan popcorn semasa menonton filem. Popcorn mengandungi kira-kira 300 kalori. Maka pastikan sebelumnya anda tidak makan makanan dengan kalori tinggi, sehingga anda lebih "enak" saat makan popcorn.

4. Makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang

Saat ingin makan, pastikan sama ada anda benar- benar lapar atau hanya bosan dan ingin mencicip rasa makanan. Jika benar lapar, maka makanlah tapi usahakan berhenti saat lapar sudah hilang dan sebelum kenyang. Lambung yang terlalu penuh menyulitkan makanan untuk dicerna dan meningkatkan risiko refluks asid perut . Dan jika hanya bosan, jangan pusatkan pikiran pada makanan, melainkan kegiatan lain yang dapat mengusir bosan anda .

5. Santap makanan yang disuka

Kaedah diet yang menyekat jenis -jenis makanan yang harus dimakan mungkin mempunyai keterbatasan. Ini kerana kaedah ini membuat orang tidak puas dengan makanan yang didisantap dan cenderung menginginkan makanan lain yang lebih memuaskannya. Akibatnya, dia makan lebih dari keperluan kalorinya. Maka sebaiknya tetaplah makan makanan yang disuka, namun diolah secara sihat dan dimakan dalam kuantiti yang tidak berlebihan.

Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Post a Comment