Mengurangkan Berat Badan Secara Sihat

Mengurangkan berat badan adalah impian ramai orang terutama yang mengalami masalah berat badan berlebihan. Tetapi adakah program mengurangkan beat badan secara sihat yang anda amalkan atau anda mengamalkan program yang boleh mendatangkan kemudharatan di kemudian hari.

Kunci kepada kejayaan, kehilangan berat badan yang sihat

Berat badan anda adalah satu tindakan pengimbangan, tetapi persamaan itu adalah mudah: Jika anda makan lebih banyak kalori daripada anda membakar, anda boleh mendapat berat badan. Dan jika anda makan kurang kalori daripada anda membakar, anda kehilangan berat badan.

Oleh kerana 3500 kalori bersamaan dengan kira-kira satu paun lemak, jika anda mengurangkan 500 kalori daripada diet biasa anda setiap hari, anda akan kehilangan kira-kira satu paun seminggu (500 kalori x 7 hari = 3500 kalori). Mudah, bukan? Jadi mengapa mengurangkan berat badan begitu sukar?

kurangkan-berat-badan-secara-sihat

Sering berlaku, kita membuat penurunan berat badan lebih sukar daripada sepatutnya dengan diet yang melampau yang meninggalkan kita goyah dan kelaparan, pilihan gaya hidup yang tidak sihat yang menjejaskan usaha diet kita, emosi dan tabiat makan yang menghalang kita sebelum kita bermula. Tetapi ada cara yang lebih baik! Anda boleh mengurangkan berat badan tanpa rasa sengsara. Dengan membuat pilihan bijak setiap hari, anda boleh memulakan tabiat baru makan dan pilihan yang akan membuat anda merasa berpuas hati dan berjaya mengurangkan berat badan seperti yang anda idamkan.

Bermula dengan kehilangan berat badan yang sihat

Walaupun tidak ada "satu saiz muat semua" penyelesaian untuk berat badan yang sihat kekal, garis panduan berikut adalah tempat yang hebat untuk memulakan:
  1. Fikirkan perubahan gaya hidup, bukan diet jangka pendek. Berat badan kekal bukan boleh diperolehi secara "quick-fix". Sebaliknya, berfikir tentang berat badan sebagai satu gaya hidup yang kekal-komitmen untuk kesihatan untuk terus hidup sihat. Pelbagai makanan popular boleh membantu melonjakkan berat badan anda, tetapi perubahan kekal dalam gaya hidup anda dan pilihan makanan yang betul akan menentukan kejayan dalam jangka masa panjang.

  2. Dapatkan sokongan. Sokongan sosial banyak membantu kejayaan program mengurangkan berat badan serta memberi kesan penurunan berat badan dan pemakanan yang sihat sepanjang hayat. Mencari sokongan sama ada dalam bentuk keluarga, rakan-rakan, atau sokongan kumpulan supaya anda boleh mendapat galakan yang anda perlukan.

  3. Lakukan secara perlahan dan berterusan. Bertujuan untuk kehilangan 1-2 paun seminggu untuk memastikan berat badan yang sihat. Kehilangan berat badan terlalu cepat boleh memberi kesan pada minda dan badan anda, membuat anda berasa lembap, kekeringan, dan sakit. Apabila anda mengurangkan berat badan secara banyak dengan cepat, anda sebenarnya kehilangan kebanyakannya air dan otot, bukannya lemak.

  4. Menetapkan matlamat untuk memastikan anda bermotivasi. Matlamat jangka pendek biasanya kurang berkesan. Apabila kekecewaan serta godaan sering melanda, cuba tumpukan perhatian kepada berapa banyak faedah yang anda akan anda dapat dengan menjadi sihat dan mantap.

  5. Gunakan alat boleh membantu mengesan kemajuan diet anda. Simpan jurnal makanan dan berat sendiri secara berkala, mengesan setiap paun anda kehilangan berat badan dan berapa inci hilang dari pinggang anda. Dengan mengesan usaha penurunan berat badan anda, anda akan melihat hasil yang diharapkan yang akan membantu anda kekal bermotivasi.
Perlu diingat ia mungkin mengambil beberapa eksperimen untuk mencari diet yang betul untuk setiap individu. Ia adalah penting bahawa anda berasa berpuas hati supaya anda boleh berterusan dengan program mengurangkan berat badan anda secara jangka panjang. Jika salah satu pelan pemakanan tidak berfungsi, kemudian cuba satu sama lain. Terdapat banyak cara untuk mengurangkan berat badan. Apa yang penting adalah untuk mencari apa yang sesuai untuk anda.

Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Post a Comment