Makan Buah-buahan dan Sayur-sayuran Kurangkan Risiko Sakit Jantung Sebanyak 22%

Nutrition • Vegetables • Peas
Nutrition • Vegetables • Peas (Photo credit: Living Fitness UK)
Data dianalisis dari European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) Heart study telah menunjukkan bahawa orang yang makan sekurang-kurangnya lapan bahagian buah-buahan dan sayur-sayuran sehari mempunyai risiko 22% lebih rendah mati akibat IHD daripada  mereka yang mengambil kurang daripada tiga bahagian sehari.

Kajian ini melibatkan lebih 300,000 orang di lapan negara-negara Eropah yang berbeza, dengan 1,636 kematian akibat IHD.

Profesor Sir Michael Marmot, director of the University College London (UCL) International Institute for Society and Health, head of the UCL Department of Epidemiology and Public Health, and chairman of the Commission on Social Determinants of Health, menulis berasingan "nisbah yang kemungkinan itu adalah amat praktikal yang besar. Penyakit kardiovaskular adalah punca yang paling biasa kematian. Pengurangan sebanyak 22% adalah besar. Tetapi ... pengurangan ini dalam kematian datang dengan penggunaan lapan bahagian sehari atau 640g. Seperti penggunaan yang tinggi didapati dalam hanya 18% daripada lelaki dan wanita dalam lapan kelompok.

Tidak akan perlu anjakan besar dalam corak pemakanan untuk mencapai penggunaan sihat ini daripada lapan bahagian sehari. Ia adalah bernilai cuba untuk bergerak ke arah itu. Pengurangan dalam kanser beberapa laman web, tekanan darah dan strok, akan menambah pengurangan ini dalam CHD maut. Pindah ke diet yang menekankan buah-buahan dan sayur-sayuran adalah penting kepada kesihatan awam. "

Enhanced by Zemanta
Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Post a Comment