Berjalan Untuk Kesihatan dan Keriangan

improved cardiovascular fitness and conditioning
improved cardiovascular fitness and conditioning (Photo credit: iwona_kellie)
Kita semua tahu bahawa berjalan merupakan antara bentuk senaman yang boleh membantu mengekalkan kecergasan kardiovaskular dan berat badan yang sihat. Bukan itu sahaja, terdapat banyak faedah kesihatan lain yang anda mungkin mahu pertimbangkan dengan melakukan aktiviti tersebut.

Sekiranya anda berjalan kaki untuk ke tempat-tempat seperti kedai runcit, tempat kerja atau rumah kawan-kawan atau saudara mara, anda bukan sahaja boleh menjimatkan sejumlah besar wang tetapi menjimatkan minyak juga.

Berjalan dalam satu kumpulan yang besar bukan sahaja satu bentuk senaman yang memberi faedah kepada kesihatan badan tetapi juga memdatangkan keriangan kepada setiap ahli dalam kumpulan tersebut. Antara manafaat lain berjalan adalah seperti berikut:
  1. Manfaat alam sekitar akan menjadi lebih besar, dalam perjalanan pendek (mula sejuk) kereta boleh menyebabkan jumlah pencemaran yang besar.

  2. Pekerja yang berjalan kaki semasa waktu makan tengah hari mereka melaporkan rasa lebih segar di kemudian hari.

  3. Berjalan juga adalah satu bentuk senaman yang bagus dan juga boleh membantu membendung kemurungan klinikal.

  4. Menurut laporan dalam Jurnal Persatuan Perubatan Amerika, berjalan boleh membantu menjaga fikiran tajam dan menangkis penyakit Alzheimer.

  5. Risiko diabetes dan beberapa risiko penyakit laindapat dikurangkan dengan banyak membuat senaman terutamanya senaman berjalan. 

  6. Berjalan membantu mengekalkan kepadatan tulang yang sihat dan mencegah osteoporosis.

  7. Berjalan di kawasan kejiranan anda memberi peluang untuk bertegur sapa dengan jiran-jiran dan rakan-rakan dalam kawasan kejiranan anda.

Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Post a Comment