5 Nutrien Penting Yang Lelaki Perlukan

Biggest Bodybuilder in the World is a Vegetari...
Biggest Bodybuilder in the World is a Vegetarian -
Comparison with Arnold Schwarzenegger -
Vitamin B12 - Heme Iron - Diet -
5 (Photo credit: Vegetarian-Vegan-Bodybuilding-Info)
Menurut laporan The Independent yang dipetik dari majalah kesihatan dan kecergasan Mens Health 77 peratus lelaki tidak mendapat magnesium yang cukup, kekurangan vitamin D, dan mungkin juga kurang vitamin B12.

Lelaki macho yang suka makan steak dengan banyak lupa bahawa kebanyakan vitamin dan mineral yang kita perlukan dalam makanan terdapat dalam tumbuhan -  buah-buahan, sayur-sayuran, kacang, kacang dan benih - burger, ayam goreng, pizza dan kari ayam kekurangan vitamin dan mineral yang tubuh kita perlukan’

Berikut adalah apa yang anda perlu tahu tentang apa yang boleh hilang dalam diet anda menurut The Independent.

1.   Vitamin D – Amat musahak untuk kesihatan tulang tetapi tetapi sebenarnya ianya lebih lagi: Satu kajian mendapati bahawa orang-orang yang kekurangan Vitamin 80 peratus lebih berkemungkinan untuk mengalami serangan jantung atau strok. Minta doktor anda untuk menguji tahap darah anda pada 25-hydroxyvitamin D. "Anda perlu berada di atas 30 nanograms per mililiter," kata Michael Holick, MD, Ph.D., seorang profesor perubatan di Universiti Boston, dalam laporan itu. Jika anda kekurangan Vitamin D, Holick mengesyorkan mengambil 1,400 IU vitamin D setiap hari dari makanan tambahan dan multivitamin.

Pakar Pemakanan London Yvonne Bishop-Weston berkata Vitamin D kini dianggap lebih penting daripada Vitamin C untuk kesihatan sistem imun dan saintis kini mendapati ia ada dalam tumbuh-tumbuhan.

2.   Magnesium - Kajiselidik mendedahkan bahawa lelaki kekurangan mineral ini, memakan hanya kira-kira 80 peratus daripada 400 miligram yang disyorkan setiap hari. Imbangi diet anda dengan makanan yang kaya dengan magnesium, seperti halibut dan kekacang. Atau tambahan dengan 250 mg supplement, cubalah  magnesium citrate, kerana ia mudah diserap oleh badan.

3.   Vitamin B12 - Walaupun kebanyakan lelaki mengambil dos harian mereka sebanyak 2.4 mikrogram, sesetengah ubat-ubatan, seperti acid-blocking drugs dan ubat kencing manis, boleh mengganggu penyerapan vitamin dalam badan. Cuba makan kambing, salmon atau bijirin diperkaya untuk memastikan anda dilindungi. Terdapat beberapa bukti bahawa vitamin B12 yang sebenar boleh didapati di alga seperti Chlorella serta ditambah kepada pelbagai makanan seperti susu tenusu dan bijirin. Adalah disyorkan supaya mengambil multivitamin secara tetap dan mineral complex dengan B12 sebagai insurans kesihatan kerana B12 adalah sangat penting untuk kesihatan jantung dan kesihatan otak "

4.   Potassium - Dari kaji selidik lelaki didapati hanya makan 60 hingga 70 peratus daripada 4.700 mg potassium yang disyorkan sehari. Selesaikan masalah ini dengan makan setengah avocado  (mengandungi kira-kira 500 mg kalium) atau pisang (kira-kira 400 mg). Satu kentang kemerah-merahan yang besar mengandungi 1,600 mg kalium.

5.   Iodin - Fikirkan garam adalah jawapannya? Apabila penyelidik menguji 88 sampel garam yg mengandung natrium, mereka mendapati separuh daripadanya mengandungi kurang daripada amaun yang disyorkan iodin. Cuba dapatkan iodin yang lebih tetapi bukan daripada makanan masin tetapi daripada susu. Atau makan sekurang-kurangnya satu hidangan telur atau yogurt sehari. Rumpai Laut juga merupakan sumber terbaik iodin - cuba beberapa sup miso atau sushi!

Enhanced by Zemanta
Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Post a Comment